Μαθαίνω στο πρωτάκι μου, Μαθηματικά

Όλα τα μαθήματα μπορεί να είναι δύσκολα ή μπορεί να είναι εύκολα. Εξαρτάται από  πολλούς παράγοντες. Ένας από τους βασικότερους είναι να κάνει το παιδί μια καλή αρχή, να αποκτήσει, δηλαδή, γερές βάσεις.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Α΄ Τάξη είναι τόσο σημαντική.

Το πρώτο που πρέπει να καταλάβουμε για το παιδί μας είναι ο τρόπος που σκέφτεται. Στην ηλικία των έξι ετών που ξεκινά την Α΄ Δημοτικού, το παιδί δεν έχει αποκτήσει ακόμη αφαιρετική σκέψη. Με άλλα λόγια, σκέφτεται και καταλαβαίνει μέσα από αντικείμενα που βλέπει και ενέργειες που κάνει το ίδιο ή οι άλλοι άνθρωποι γύρω του. Αυτή λοιπόν τη βασική αρχή πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για να το βοηθήσουμε να αναπτύξει το μαθηματικό τρόπο σκέψης.
Ποια μαθηματικά θα μάθει το πρωτάκι;
Στην Α΄ Δημοτικού τα παιδιά μαθαίνουν:
Να μετρούν, να προσθέτουν και να αφαιρούν, μέχρι το 100.
Τα βασικά γεωμετρικά σχήματα
Να προσανατολίζονται στο χώρο γύρω τους (πάνω-κάτω, μέσα-έξω, αριστερά-δεξιά κτλ)
Την έννοια του πολλαπλασιασμού
Τα κέρματα του ευρώ
Να λύνουν απλά προβλήματα

Το παιδί μου ξέρει να μετράει. Άρα ξέρει πολλά πράγματα και δε χρειάζεται να το βοηθήσω στα μαθηματικά.
Μακάρι να ήταν τόσο απλό. Ερώτημα 1ο. Άραγε ξέρει πραγματικά να μετράει για παράδειγμα μέχρι το 20; Για να βεβαιωθείτε, θα πρέπει να το βάλετε να μετρήσει συγκεκριμένα αντικείμενα π.χ. μπίλιες, ξυλάκια, χάντρες σε ένα αριθμητήρι  και να διαπιστώσετε ότι δε χάνει τη σειρά του. Αν λέει σωστά τους αριθμούς, αλλά έχει χάσει τη σωστή σειρά στα αντικείμενα, τότε χρειάζεται εξάσκηση.  Βάλτε το να μετρήσει αντίστροφα, αφαιρώντας ένα ένα αντικείμενο. Βάλτε το να μετρήσει 2-2 κανονικά και αντίστροφα.
Για να πούμε ότι ένα παιδί μετράει σωστά μέχρι το 100, θα πρέπει να έχει οργανωμένα στο μυαλό του τα αντικείμενα σε δεκάδες,  με άλλα λόγια να μπορεί να μετρήσει ανά δέκα.π.χ 10, 20, 30, 40 κτλ Επίσης να μπορεί να μετράει ανά 2, ανά 5. Ακόμη θα πρέπει να μπορεί να μετράει και αντίστροφα.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να μετράει σωστά και να κατανοήσει τους αριθμούς μέχρι το 100;
Το παιδί θα καταλάβει πιο εύκολα τους αριθμούς, όταν είναι οργανωμένοι σε ομάδες. Έτσι για να μετράει μέχρι το 100 προτιμούμε τις δεκάδες. Με άλλα λόγια, πάρτε του ένα αριθμητήρι! Κάτι πολύ σημαντικό. Είναι προτιμότερο το δίχρωμο αριθμητήρι, δηλαδή αυτό που έχει τις 5 χάντρες με ένα χρώμα και τις άλλες 5 με άλλο.
Μετρήστε μαζί του!  Μετρήστε ανά 10, φτιάξτε σχέδια με τις χάντρες, παίξτε με το αριθμητήρι.
Μετρήστε και με άλλα αντικείμενα.π.χ καλαμάκια, πάλι όμως οργανωμένα σε ομάδες. π.χ .10 ροζ καλαμάκια, 10 μπλε καλαμάκια δεμένα με ένα λαστιχάκι που μπορεί μόνο του το παιδί να τα ομαδοποιεί και να μετράει.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να λύνει προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης;
Αν το παιδί καταλάβει πώς μπορεί να λύνει προβλήματα με αριθμούς μέχρι το 5, καταλάβει δηλαδή πότε πρέπει να κάνει πρόσθεση και πότε αφαίρεση, τότε αυτή η γνώση θα το βοηθήσει να λύνει και προβλήματα με μεγαλύτερους αριθμούς στο μέλλον χωρίς δυσκολία.
Έτσι λοιπόν, όταν έχουμε χρόνο και διάθεση, μπορούμε να παίζουμε μαζί του ένα παιχνιδάκι- μικρής διάρκειας. (Γενικά θα πρέπει να ξέρουμε πως τα μικρά παιδιά κουράζονται εύκολα και η όποια δραστηριότητα θα πρέπει να κρατάει λίγο και να υπάρχει ποικιλία. )  Για παράδειγμα, βρισκόμαστε στο τραπέζι και τρώμε. Ρωτάμε: Πόσα μεγάλα πιάτα έχει πάνω στο τραπέζι; Το παιδί λέει π.χ. 4. Πόσα μικρά; 2. Πόσα είναι όλα μαζί τα πιάτα; 6 . Παίρνουμε ένα πιάτο και το πάμε στο νεροχύτη. Πόσα πιάτα έχουν μείνει στο τραπέζι;
Το παιδί έχει μπροστά του τα πιάτα, τα βλέπει, τα μετράει  και εύκολα βρίσκει την απάντηση. Εμείς του λέμε μπράβο. Αν αυτό το κάνουμε συχνά, για πέντε λεπτά καθημερινά, θα δούμε πως μετά από λίγο καιρό,  το παιδί δε μετράει πλέον τα πιάτα και μας απαντάει κατευθείαν.  Τότε μπορούμε να αρχίσουμε να του βάζουμε κάτι πιο δύσκολο. π.χ. Αν φέρναμε άλλα 2 πιάτα, πόσα θα γίνονταν; (Εδώ το κόλπο είναι να μην τα φέρουμε τα πιάτα στ’ αλήθεια, αλλά να το αφήσουμε να μαντέψει) Αν δυσκολευτεί τότε του τα φέρνουμε και το βάζουμε να τα μετρήσει.

Όσο προχωράει και βελτιώνεται, του βάζουμε και λίγο δυσκολότερα. Προσοχή! Για να μην απογοτεύεται, θα πρέπει το παιχνίδι να τελειώνει πάντα με επιτυχία!

Το ίδιο παιχνίδι μπορούμε να κάνουμε με τα αυτοκινητάκια ή τις κούκλες του, με τα λουλούδια στο βάζο του τραπεζιού κτλ.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να χρησιμοποιεί το ευρώ;
Για να είναι σε θέση να χρησιμοποιεί το ευρώ με επιτυχία θα πρέπει πρώτα να έχει καταφέρει να μετράει και να λογαριάζει μέχρι το 100. Οπότε μη βιάζεστε! Έχετε πολύ καιρό μπροστά σας.
Όταν θα έρθει η στιγμή να μάθει το παιδί και το ευρώ, τότε μπορείτε όμως να του δείξετε τα κέρματα του 1 ευρώ, των  2 ευρώ και σε πρώτη φάση να υπολογίζετε με βάση αυτά. Μετά να του πείτε πως 1 ευρώ είναι το ίδιο με 100 λεπτά και να κάνετε ανταλλαγές. π.χ. ένα κέρμα των 2 ευρώ τα ανταλλάσσετε με 4 κέρματα των 50λεπτών.
Το πιο εύκολο, αλλά ταυτόχρονα και το πιο σημαντικό, είναι να ψωνίζετε μαζί μικροπράγματα, να το βοηθάτε να πληρώνει αυτό και να παίρνει ρέστα.
Επαναλαμβάνω: Μην το ξεκινήσετε από τώρα, γιατί μπορεί να μπερδευτεί. Μάθετέ του πρώτα να λογαριάζει με άλλα αντικείμενα και μετά προχωρήστε στο ευρώ.

Μπορώ εγώ να τα διδάξω όλα αυτά στο παιδί μου και να είναι προετοιμασμένο;

Ένα παιδί, όταν έρχεται στο δημοτικό, συνήθως είναι καλό να ξέρει να μετράει μέχρι το 10. Από κει και πέρα, θα προσπαθήσετε να συμβαδίζετε με το μάθημα που έχει να κάνει στην τάξη του. Ό,τι διδάσκεται στο σχολείο, να το εξασκεί και στο σπίτι και να είστε  βέβαιοι πως θα προοδεύσει.

Close