Το μυστικο για χαρουμενα παιδια!

Ολοι θέλουμε τα παιδιά μας να είναι χαρούμενα κι ευτυχισμένα. Πόσο εύκολο όμως είναι αυτό; Και πώς η δική μας ψυχική διάθεση επηρεάζει τα μικρά μας;

Ένα χαμόγελό τους φωτίζει τον κόσμο μας και η ψυχή μας αγαλλιάζει όταν βλέπουμε τα παιδιά μας χαρούμενα. Πόσο εύκολο είναι όμως να μεγαλώσουμε χαρούμενα παιδιά; Και πως όλα όσα ζούμε καθημερινά επηρεάζουν την ψυχική διάθεση των παιδιών μας;

Η κρίση πλήττει την αισιοδοξία“Η γενική κρίση (οικονομική, αλλαγών, νοοτροπίας) που βιώνουμε ως κοινωνία,  είναι εύκολο να μεταφερθεί, έστω και ασυναίσθητα, είτε από το οικογενειακό περιβάλλον είτε από το φιλικό είτε ακόμη και από το σχολείο, στα παιδιά” επισημαίνει η ψυχολόγος Άννα Μαρία Κυριακοπούλου. “Για να μην γίνουν η χαρά και η αισιοδοξία θύματα της κρίσης, απαιτείται εγρήγορση από εμάς τις μαμάδες –και τους μπαμπάδες φυσικά- ώστε να προφυλαχθούν τα παιδιά από τον αρνητισμό και την απαισιοδοξία που κυριαρχεί”.


Η συνταγή της χαράςΤι χρειάζεται, λοιπόν, πέρα από τις… ασκήσεις θετικής σκέψης, για να μεγαλώνουμε χαρούμενα και ευτυχισμένα παιδιά; Υπάρχει συνταγή για την ευτυχία; “Συνταγή, όχι, μπορούμε όμως να έχουμε υπόψη μας ορισμένους παράγοντες που πράγματι επηρεάζουν την ψυχική διάθεση των παιδιών μας και με ποιους τρόπους μπορούμε να συμβάλουμε”, απαντά η κα Κυριακοπούλου. Έτσι λοιπόν:

 

  • Δημιουργούμε ένα ασφαλές περιβάλλον

    Ο καλύτερος τρόπος για να καλλιεργήσουμε τη χαρά και την ευτυχία στο παιδί μας είναι να το βοηθήσουμε να νιώθει ασφάλεια κοντά μας: παίζουμε μαζί του, πηγαίνουμε βόλτες, μιλάμε, βρίσκουμε έστω και λίγο χρόνο κάθε μέρα για να κάνουμε κάτι ευχάριστο μαζί. Ένας τρόπος επίσης για να καλλιεργηθεί το αίσθημα ασφάλειας είναι να προσφέρουμε στο παιδί την ευκαιρία να αναπτύξει περισσότερους προσωπικούς και κοινωνικούς δεσμούς, όπως με την ευρύτερη οικογένεια, με γείτονες και καταστηματάρχες της περιοχής μας, με άλλα παιδιά στο πάρκο ή το σχολείο.
  • Ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού

    Όταν ένα παιδί –ή ενήλικος- διαθέτει αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση συνήθως είναι χαρούμενο και συναισθηματικά ισορροπημένο. Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης είναι κάτι που οι περισσότεροι γονείς εφαρμόζουμε ασυναίσθητα, γι’ αυτό και …ζητωκραυγάζουμε όταν το παιδί μας πετύχει τη μπάλα ή επιδεικνύουμε τις πρώτες του μουτζούρες σαν πίνακες του Πικάσο. Αυτό που χρειάζεται να προσέξουμε είναι η υπερβολική επιβράβευση καθώς το παιδί μπορεί ασυναίσθητα να νιώθει πως έχουμε μεγάλες προσδοκίες για τις επιδόσεις του και πως πρέπει να παλέψει για να κρατήσει ψηλά τον πήχη και να μας ικανοποιεί. Ο ασφαλής δρόμος για να είναι θετική η επιβράβευση είναι να επικεντρωνόμαστε κάθε φορά στην προσπάθεια και όχι απαραίτητα στο αποτέλεσμα καθώς και να επαινούμε το παιδί μας για πράγματα που μπορεί να ελέγχει όπως π.χ. που προσπαθεί να μάθει ποδήλατο και όχι επειδή είναι όμορφο σαν πριγκιπόπουλο.
  • “Επιτρέπουμε” την αποτυχία

    Αυτός είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού μας. Στηρίζοντάς το να πειραματιστεί, να προσπαθήσει, να δοκιμάσει, διδάσκοντάς του να αποδέχεται την πιθανή αποτυχία, το βοηθάμε να αποκτήσει και να καλλιεργήσει καινούργιες ικανότητες. Η πρόκληση για εμάς κάθε φορά που το μικρό μας προσπαθεί κάτι καινούργιο είναι να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να αφήσουμε το παιδί μας να κάνει μόνο του, ό,τι μπορεί ανάλογα με την ηλικία του και τη φάση της ανάπτυξης στην οποία βρίσκεται. Το παιδί μας θα αισθανθεί τη χαρά της κατάκτησης και της επιτυχίας μόνο αν του επιτρέψουμε να προσπαθήσει, να παλέψει, να εξασκηθεί ξανά και ξανά, αλλά και να αποτύχει. Και θα είναι μεγάλη η χαρά που θα ζωγραφιστεί στο προσωπάκι του την πρώτη φορά που, μόνο του, θα καταφέρει το στόχο του!


    Για να μεγαλώσουμε χαρούμενα μωρά
  • Διασκεδάζουμε μαζί με το μωρό μας. Ακόμη κι αν είναι μόλις λίγων εβδομάδων, το μωρό θα νιώθει σιγουριά, ασφάλεια και χαρά όταν θα είναι κοντά μας. Τι μπορούμε να κάνουμε για να διασκεδάσουμε μαζί μ’ ένα τόσο δα μωράκι; Του χαμογελάμε, του κάνουμε γκριμάτσες, του τραγουδάμε, το κουνάμε απαλά στην αγκαλιά μας…
  • Εξασκούμαστε να προσφέρουμε αγάπη χωρίς όρους και όρια. Εκμεταλλευόμαστε κάθε ευκαιρία για να δείξουμε στο μωρό μας πόσο πολύ το αγαπάμε. Τα αγγίγματα, τα φιλιά, οι αγκαλιές θα του περάσουν το μήνυμα πόσο πολύτιμο είναι για εμάς και το μωρό μας θα ανταποδίδει την προσοχή μας με μεγάλα χαμόγελα!
  • Το ενθαρρύνουμε. Πόσες φορές θα πρέπει να κάνουμε χαρωπά “ωωωω” όταν το μωρό μας χτυπάει τα χεράκια του ή πιάνει ένα καινούργιο παιχνίδι; Όσες αντέχουμε, είναι η απάντηση! Όταν κάποιος αναγνωρίζει τις προσπάθειες που κάνουμε για να καταφέρουμε κάτι δύσκολο ή κάτι καινούργιο, νιώθουμε καλά. Γιατί να μην ισχύει το ίδιο και για το μωρό μας;
 
Για να μεγαλώσουμε χαρούμενα νήπια
  • Ακολουθούμε ένα σταθερό πρόγραμμα. Μια καθημερινή ρουτίνα θα προσφέρει στο νήπιο τη σιγουριά που χρειάζεται και θα το βοηθά να νιώθει ασφάλεια γνωρίζοντας το πρόγραμμα της ημέρας του. Επιπλέον, το πρόγραμμα θα σας εξασφαλίσει χρόνο να περνάτε μαζί: να μιλάτε την ώρα του φαγητού, να διαβάζετε ένα παραμύθι πριν τον ύπνο…
  • Προσπαθούμε να λέμε όσο λιγότερα “όχι” είναι δυνατό. Είναι θέμα εξάσκησης να διατηρούμε μια θετική στάση και το παιδί μας θα αντιγράψει αυτό τον τρόπο σκέψης και ομιλίας. Επιπλέον, αν “φυλάμε” τα όχι μας για τις περιπτώσεις που είναι πραγματικά σημαντικά, όπως όταν αφορούν στην ασφάλεια του νηπίου μας, έχουμε περισσότερες πιθανότητες να μας ακούσει χωρίς καυγάδες.
  • Κάνουμε ασκήσεις ψυχραιμίας. Τα πείσματα των νηπίων είναι διαβόητα, αντιμετωπίζονται όμως πιο εύκολα –και τελειώνουν σαφώς πιο γρήγορα- αν τα χειριστούμε με ψυχραιμία και χιούμορ.
“Στην προσπάθεια να μεγαλώσουμε ευτυχισμένα και υγιή παιδιά, είναι σημαντικό οι γονείς να συνειδητοποιήσουμε πρώτα τη δική μας ψυχολογική κατάσταση και να κατανοήσουμε ότι τα παιδιά μας απορροφούν σαν σφουγγάρια την ένταση, το άγχος, το θυμό και τα αρνητικά μας συναισθήματα ”, τονίζει η Άννα Μαρία Κυριακοπούλου. “Τα παιδιά δεν έχουν τρόπο να διαχειριστούν αυτά τα συναισθήματα και μπορεί να αντιδράσουν με διάφορους τρόπους ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία τους, για παράδειγμα να αποσυρθούν στον εαυτό τους ή να δείχνουν επιθετικότητα, προβλήματα συγκέντρωσης στο σχολείο ή στη μελέτη, επιθετικότητα, θυμό και άγχος στο σχολείο”.


Με τη συνεργασία της Άννας Μαρίας Κυριακοπούλου, Ψυχολόγου, Accredited EMDR Practitioner ([email protected])

Close