Συμβουλές για παιδιά που είναι «δύσκολα» στη διατροφή

«Δεν το θέλω!», «Δεν το τρώω!», «Δεν πεινάω!», «Μπλιάξ!»: Αν αυτές οι φράσεις αποτελούν μέρος του καθημερινού σας διαπληκτισμού με το παιδί την ώρα του φαγητού, ίσως δεν έχετε δοκιμάσει ακόμα τις παρακάτω συμβουλές από την καθηγήτρια διατροφολογίας του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια Leann Birch και από «έμπειρες» στο πρόβλημα μαμάδες. Σκοπός τους είναι να βοηθήσουν το παιδί να τρέφεται πιο σωστά και εσάς να ανησυχείτε λιγότερο.

Οι συμβουλές των ειδικών

Επιτρέπετε στο παιδί να διαλέγει και εκείνο φρούτα και λαχανικά από την λαϊκή ή από το μανάβικο.

Επιτρέπετε στο παιδί να βοηθά στο μαγείρεμα, ανακατεύοντας και προσθέτοντας αλάτι, πιπέρι και άλλα μυρωδικά (με τη δική σας επίβλεψη).

Χρησιμοποιείτε τα κουπ-πατ που έχετε για τα μπισκότα για να φτιάχνετε όμορφα σχήματα στα λαχανικά και τα φρούτα, ώστε να τα τρώει πιο ευχάριστα.

Βουτάτε φρούτα και λαχανικά σε σάλτσες και ντιπ (π.χ. μήλα και αχλάδια σε φυστικοβούτυρο ή καρότα και αγγούρια σε σος γιαουρτιού).

Κλείστε την τηλεόραση και απομακρύνετε οτιδήποτε αποσπά την προσοχή του παιδιού την ώρα του φαγητού.

Ψιλοκόψτε ή τρίψτε καρότα και κολοκύθια σε όσο περισσότερα φαγητά μπορείτε, π.χ. σε σάλτσες για ζυμαρικά.

Αναμείξτε τα δημητριακά τους με κομμάτια φρούτων και όχι με ζάχαρη.

Αντί κάποιου παχυντικού, συσκευασμένου σνακ ετοιμάστε στα παιδιά smoothies από φρέσκα φρούτα (δείτε συνταγές στα σχετικά άρθρα).

Φροντίστε το παιδί να βλέπει άλλα παιδιά (π.χ. αδέρφια, ξαδέρφια ή φίλους), τα οποία έχουν καλές διατροφικές συνήθειες, να τρώνε. Το πιθανότερο είναι ότι θα κάνει και εκείνο το ίδιο.

Ξεχάστε το «καθάρισε το πιάτο σου!» και παροτρύνετε το παιδί να δοκιμάζει από όλες τις τροφές που του έχετε σερβίρει. Όσο πιο συχνά δοκιμάζει ποικιλία τροφών τόσο πιο εύκολα θα τις συνηθίσει και θα τις τρώει πιο ευχάριστα.

Διατηρήστε την ψυχραιμία σας. Κάνετε την ώρα του φαγητού ευχάριστη, δημιουργώντας θετική και ήρεμη ατμόσφαιρα. Προσπαθήστε να φέρεστε φυσιολογικά και αποφύγετε τους επαίνους και τις κριτικές, είτε το παιδί τρώει είτε όχι.

Διατηρήστε ένα πρόγραμμα. Για παιδιά που τρώνε λίγο ή που δεν πεινούν ιδιαίτερα το να τα ταΐζετε με πρόγραμμα και να αποφεύγετε τα ενδιάμεσα σνακ θα βοηθήσει να τρώνε με μεγαλύτερη όρεξη. Τα γεύματα θα πρέπει να προσφέρονται ανά 3-4 ώρες.

Οι συμβουλές των μαμάδων

Μοιραστείτε το φαγητό σας

Επιτρέψτε στο παιδί σας να δοκιμάζει φαγητό από το πιάτο σας. Κάποιοι ειδικοί λένε ότι μερικές φορές τα παιδιά προτιμούν να τρώνε από το πιάτο των γονιών τους, γιατί πιστεύουν ότι το φαγητό εκείνο θα είναι πιο νόστιμο. Φροντίστε, όμως, να τρώτε και εσείς εξίσου υγιεινά με το παιδί.

Μεταβατικό φαγητό

Αν το παιδί σας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο διατροφής, από βρεφική σε κανονική, κάντε τη μετάβαση αυτή ομαλά: Συνδυάστε, δηλαδή, κάποιες αλεσμένες τροφές με κάποιες κανονικές για να εξοικειωθεί πιο εύκολα με τις δεύτερες.

Αφήστε τα να φάνε όταν πεινάσουν

Δεν είναι ανάγκη να πιέζετε ένα παιδί να φάει με το ζόρι ή να καθαρίσει οπωσδήποτε το πιάτο του. Μην ξεχνάτε ότι το στομάχι του είναι πολύ μικρό και γεμίζει πολύ εύκολα. Όταν το παιδί πεινάσει ξανά, όποτε κι αν είναι αυτό, να είστε βέβαιη ότι θα φάει.

«Πεινάστε» τα

Όταν θέλετε το παιδί σας να δοκιμάσει ένα νέο φαγητό ή να φάει κάτι πραγματικά ωφέλιμο (π.χ. φρέσκο ψάρι ή λαχανικά), φροντίστε το πρωί της ίδιας μέρας να το εξαντλήσετε με διάφορες διασκεδαστικές δραστηριότητες και πολύ παιχνίδι ώστε την ώρα του φαγητού να είναι και χαρούμενο και πεινασμένο. Έτσι είναι πολύ πιο πιθανό να φάει αυτό που υπό άλλες συνθήκες έλεγε ότι δεν του αρέσει. Αρκεί η συμπεριφορά σας όταν το προσφέρετε να είναι φυσιολογική και να μην αρχίσετε να το πιέζετε να φάει.

Λίγη ενθάρρυνση

Όταν πρόκειται για πολύ μικρά παιδιά, π.χ. μικρότερα των δύο ετών, κάποιες μαμάδες τα καταφέρνουν να φάνε με λίγη ενθάρρυνση. Για παράδειγμα, χτυπάνε παλαμάκια ή λένε «ναι!» ή κάνουν ήχους ζώων κάθε φορά που το παιδί δοκιμάζει νέες γεύσεις. Έτσι, το παροτρύνουν να δοκιμάσει ακόμα περισσότερα και να νιώθει καλά που το κάνει. Οι ειδικοί, βέβαια, συμβουλεύουν να μην το παρακάνετε με την επιβράβευση στο φαγητό γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή, να αρχίσει το παιδί να τρώει ανεξέλεγκτα περιμένοντας το «μπράβο» σας.

Ακούστε το παιδί σας

Μπορεί να μην τρώει ορισμένες τροφές επειδή πραγματικά δεν του αρέσουν. Προσπαθήστε, λοιπόν, να μην επιμένετε στις ίδιες και δοκιμάστε να τις μαγειρεύετε εξίσου υγιεινά αλλά με πιο νόστιμες παραλλαγές.

Αναμείξτε τα

Αν είναι από τα παιδιά που δεν τρώνε κρέας και τυρί αλλά τρώνε φρούτα ή λαχανικά, προσπαθήστε να τους προσφέρετε πιάτα τα οποία θα έχουν ψιλοκομμένα και καλά αναμειγμένα τα παραπάνω. Δηλαδή, ψιλοκομμένες σαλάτες με ψιλοκομμένο φιλέτο κρέατος ή ψιλοκομμένα φρούτα με μικρά κομματάκια τυριού.

Το δικό του σερβίτσιο

Κάποια παιδιά αρνούνται να φάνε όταν ταΐζουν οι γονείς τους και θέλουν να έχουν το δικό τους πιρούνι και να τρώνε μόνα τους, όπως π.χ. τα μεγαλύτερα αδέρφια τους. Οι ειδικοί λένε ότι ήδη από 18 μηνών τα παιδιά μπορούν να μάθουν να χρησιμοποιούν το δικό τους πιρούνι.

Μην πτοήστε

Μην σας πιάσει απελπισία αν το 2χρονο ή 3χρονο παιδί σας δεν τρώει κάποιες ωφέλιμες τροφές και μη φοβηθείτε ότι δεν θα τις φάει ποτέ. Οι ειδικοί λένε ότι τα παιδιά σε αυτή την ηλικία περνούν στάδια άρνησης συγκεκριμένων φαγητών, αλλά όσο εσείς συνεχίζετε να τους τα προσφέρετε, κάποια στιγμή θα τα συνηθίσουν και θα τα φάνε. Αρκεί να τα τρώτε και εσείς, ώστε να αποτελείτε καλό παράδειγμα.

Πηγή: Pediasure

Το διαβάσαμε στο: mama365.gr


Close