Το έφηβο παιδί μου παίζει συνεχώς με το κινητό, έχει ανεξέλεγκτες παρέες και θέλει μηχανάκι – Ψυχολόγος απαντά

Ο έφηβος γιος μου θέλει μηχανάκι, έχει ανεξέλεγκτες παρέες και ασχολείται μόνο με το κινητό – Ψυχολόγος απαντά. Ψυχολόγος απαντά τι μπορούμε να κάνουμε σαν γονείς αν τα έφηβα παιδιά μας, παίζουν συνεχώς με το κινητό, έχουν ανεξέλεγκτες παρέες και θέλουν διακαώς μηχανάκι.

Είμαστε σίγουροι ότι αν μεγαλώνετε έφηβα παιδιά αυτό που σας περιγράφουμε είναι ένα κοινό πρόβλημα. Οι έφηβοι σε πολλές περιπτώσεις παίζουν διαρκώς με το κινητό, έχουν παρέες που είναι ανεξέλεγκτες και μπορεί να μην εγκρίνουμε και θέλουν μηχανάκι, προτού καλά καλά είναι νόμιμο να βγάλουν δίπλωμα οδήγησης.

Δείτε ακόμα Καυγάδες μαμάς και κόρης στην εφηβεία: Πως να τους αντιμετωπίσετε.

Σαν γονείς δεν ξέρουμε πως να χειριστούμε τις συγκεκριμένες καταστάσεις χωρίς προκαλέσουμε αντιδράσεις από το παιδί μας. Γιατί η εφηβεία είναι η πιο επαναστατική ηλικιακή φάση ενός ανθρώπου. Τα παιδιά πασχίζουν να ξεχωρίσουν και να κερδίσουν τον σεβασμό μέσα στο σπίτι τους. Προσπαθούν να αποδείξουν ότι δεν είναι παιδιά πλέον.

Και όλο αυτό, σε συνδυασμό με τις ορμόνες τους, πολλές φορές τα κάνει να είναι επιθετικά. Και δεν δέχονται τις συμβουλές ή τις παρατηρήσεις μας. Σίγουρα λοιπόν οι γονείς που μεγαλώνουν παιδιά στην εφηβεία δεν περνούν ωραία.

Η Ψυχολόγος Κωνσταντίνα Καστελιώτη, MSc Εγκληματολογίας, συνεργάτης του Δικτύου Psy-Counsellors δέχτηκε ένα μήνυμα στο site efiveia.gr και απάντησε στον γονέα που αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα με το έφηβο παιδί του. Ζήτησε την γνώμη της εξαιρετικής αυτής επιστήμονος κι εμείς αποφασίσαμε να την μοιραστούμε μαζί σας.

Η ψυχολόγος Κωνσταντίνα Καστελιώτη, έδωσε μία επιστημονική, τεκμηριωμένη και άριστα διατυπωμένη και αναλυτική απάντηση σε αυτόν τον γονέα που ανησυχεί. Μία απάντηση που κρίναμε, ότι θα μπορούσε να βοηθήσει κι εσάς. Διαβάστε παρακάτω: 

Σε κάθε έφηβο, όπως και στα δύο παιδιά σας τα οποία αναφέρετε ότι βρίσκονται στην εφηβεία, είναι απαραίτητο ένα πλαίσιο κανόνων. Αντίθετα με μερικές αντιλήψεις, οι κανόνες δεν “εννοούνται”, ούτε έρχονται ως φυσικό επακόλουθο της διαδικασίας ανάπτυξης.

Χρειάζεται να τους συζητήσουμε και να τους ορίσουμε, μέσα από έναν διάλογο ανάμεσα σε όλα τα μέλη της οικογένειας.

Όταν το κλίμα είναι ήδη τεταμένο, όπως αυτό που περιγράφετε, η προσέγγιση των εφήβων μπορεί να γίνει σε στιγμή που τα πράγματα είναι πιο ήρεμα, τονίζοντας ότι η συμμετοχή τους στο διάλογο είναι βασική αφού η γνώμη τους σας ενδιαφέρει πολύ και θα έχει βαρύτητα στη διαμόρφωση των κανόνων.

Είναι χρήσιμο το πλαίσιο που θα φτιάξετε να περιλαμβάνει απλούς και ξεκάθαρους κανόνες, όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένους (π.χ. χρονικός περιορισμός της χρήσης των κινητών τηλεφώνων και του διαδικτύου, ώρες επιστροφής στο σπίτι, απαγόρευση οδήγησης μηχανής και ορισμός εναλλακτικών λύσεων).

Θα πρέπει να εκφράζουν όντως ως ένα βαθμό και τη βούληση των εφήβων ώστε να εφαρμοστούν και από εκείνους. Οι συνέπειες παραβίασης των κανόνων επίσης πρέπει να συμφωνηθούν εκ των προτέρων (π.χ. στέρηση προνομίων των εφήβων) και πάντα να τηρούνται. Αν η παραβίαση του κανόνα μείνει χωρίς συνέπειες δυστυχώς ακυρώνεται η ισχύς του κανόνα.

Αξίζει να τονίσουμε εδώ τη σημασία ύπαρξης επιλογών: για καθετί που απαγορεύεται είναι χρήσιμο να βρίσκουμε εναλλακτικές λύσεις ικανοποιητικές για όλους. Το πλαίσιο με τους κανόνες είναι πάντα υπό συζήτηση και υπό διαμόρφωση, όσο αλλάζουν οι συνθήκες και οι επιθυμίες των ατόμων.

Ξεχωριστό ζήτημα είναι η επιλογή της παρέας των εφήβων. Το ότι ένας έφηβος μπορεί να έχει εξαιρετική σχολική επίδοση, όπως συμβαίνει και με τα δυο σας παιδιά, δε σημαίνει ότι γνωρίζει και πώς να επιλέξει τους κατάλληλους φίλους για εκείνον.

Εδώ η ρητορική και η αποδοκιμασία από την πλευρά των γονέων μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και να οδηγεί τον έφηβο να αμύνεται υπερασπιζόμενος ακόμα περισσότερο τους φίλους του και πηγαίνοντας ακόμα πιο κοντά στην παρέα που δεν εγκρίνουν οι γονείς.

Μια συζήτηση με θέμα “Ποιος είναι ο φίλος;” μπορεί να είναι πολύ διαφωτιστική για τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγει ο έφηβος τους ανθρώπους που είναι κοντά του.

Θα είναι επίσης μια ευκαιρία για τον γονιό να υπενθυμίσει τις αξίες που μεταδίδει στο παιδί του, λέγοντας για παράδειγμα “φίλος είναι εκείνος που πάντα με σέβεται, που ποτέ δε με αναγκάζει να κάνω κάτι που δε θέλω, που υπολογίζει τη γνώμη μου και δεν κάνουμε συνέχεια ό,τι πει εκείνος κτλ.”

Ο ελεύθερος χρόνος είναι πολύτιμος για τους εφήβους, αυτό δε σημαίνει όμως ότι είναι και χρόνος ελεύθερος από όρια και κανόνες. Το εύρος των επιλογών στις οποίες θα έχετε καταλήξει μαζί, κάνουν τους εφήβους να νιώθουν ελεύθεροι ενώ ταυτόχρονα τους κρατούν ασφαλείς.

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο στο Daddy-Cool.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη. 

Photo cover via: sierafm.gr

Close