Ωραία Ελένη_οι_άγνωστες_πληροφορίες_για_την_ζωή_της_

Διαβάστε τις άγνωστες πληροφορίες για την ωραία Ελένη που δεν μάθαμε στα σχολεία και…εκπλαγείτε μαζί μας.

Η Ωραία Ελένη είναι γνωστή παγκοσμίως από τον Όμηρο. Ήταν γυναίκα του Μενέλαου που αποφάσισε να τον αφήσει για να φύγει με τον Πάρη στην Τροία. Η Ωραία Ελένη ήταν η αφορμή να ξεκινήσει εκ νέου πόλεμος ανάμεσα στην Τροία και στους μυκηναίους σύμφωνα με τα διηγήματα του Όμηρου.

Σίγουρα λοιπόν η άποψη που έχουμε για την Ωραία Ελένη διίστανται. Μερικοί θεωρούν ότι η Ωραία Ελένη ήταν μία γυναίκα ερ@τευμένη που ακολούθησε την καρδιά της. Άλλοι πιστεύουν ότι στην ιστορία φαίνεται εγωίστρια αφού δεν δίστασε να βάλει δύο λαούς σε περιπέτειες μόνο και μόνο για έναν έρ@τα την στιγμή που θα υπέγραφαν ειρήνη.

Δείτε ακόμα Η τραγική ιστορία της πριγκίπισσας που λάτρεψε την Ελλάδα και έχτισε το παλάτι της στη Κέρκυρα

Όλα αυτά τα ξέρουμε μέσα από τα βιβλία του σχολείου που ασχολήθηκαν με τα κείμενα του Ομήρου. Όμως υπάρχουν πληροφορίες για την Ωραία Ελένη που δεν μας τις έμαθαν στα σχολεία, αν και άξιζαν να σημειωθούν και να ειπωθούν. Διαβάστε παρακάτω: 

Τα ερωτήματα γύρω από το πρόσωπο της Ωραίας Ελένης

Φυσικά υπάρχουν πολλά ερωτήματα γύρω από το πρόσωπο της Ωραίας Ελένης. Όχι μόνο όσων αφορά τον ρόλο της στην τρωική ιστορία, σύμφωνα με το πως την παρουσιάζει ο Όμηρος κι άλλοι ιστορικοί, φιλόσοφοι και ποιητές αλλά και γύρω από το παράξενο όνομά της.

Το όνομα Ελένη ετυμολογείται με δυσκολία αν και προτάθηκαν διάφορες ερμηνείες σχετίζοντας το είτε με το κοινό “ελένη”, “ελάνη” που σήμαινε λαμπάδα. Οπότε το Ελένη, σήμαινε “λαμπερή”.

Επίσης ερμηνεύθηκε και ως σύνθετη λέξη από το «ἑλεῖν» (ρ. αἱρέω -ῶ, αόριστος > εἷλον [θέμα ἑλ-]) και τη λέξη ναῦς = πλοίο (ελέναυς), δηλαδή σύνθετη λέξη, όπως τα «έλανδρος» και «ελέπολις» (καταστρέφων/ουσα άνδρες, πόλεις), ενώ κατά τον Curtius η λέξη προέρχεται από την «σελήνη».

Δείτε ακόμα Τα 10 απίστευτα πράγματα που πίστευαν στο παρελθόν οι άνθρωποι

Όμως ο Όμηρος περιγράφει κι έναν άντρα με το ίδιο όνομα και συγκεκριμένα τον Έλενο. Ήταν μάντης και μετά την άλωση της Τροίας ακολουθεί στην Ήπειρο τον Νεοπτόλεμο, χτίζει το νέον Ίλιον, βασιλεύει και  μεγαλώνει τον γιό του Νεοπτόλεμου, Μολοσσό.

Αυτό μας δείχνει ότι το όνομα υπήρχε και στους Αχαιούς και στους Τρώες. Οι τρεις ομηρικές περιπτώσεις “Ελένη – Έλενος – Σέλλοί” θα μπορούσαν να συνδεθούν και με την μαντική ιδιότητα. Σχετικά με την Ελένη διαπιστώνουμε ότι ο ο Όμηρος στην Οδύσσεια την βάζει να μαντέψει ποιος  είναι ο Τηλέμαχος αλλά και να ερμηνεύσει σημάδια και όνειρα.

Επίσης αναφέρεται ότι γνωρίζει φυτά που πιθανόν συνδέθηκαν με τις μυήσεις και την αρχαία μαντική δηλαδή νηπενθή (ψυχότροπα) φάρμακα.

Η λατρεία της Ελένης

Υπάρχει ακόμη ένα στοιχείο που μας φέρνει κοντά σε παρόμοιες ερμηνευτικές εκδοχές και αυτό είναι το στοιχείο της λατρείας. Μάλιστα υπάρχουν πιθανότητες η λατρεία να μην περιοριζόταν μόνο στα πλαίσια της ηρωολατρείας αλλά να είχε ακόμη πιο παλιές ρίζες.

Γεγονός είναι ότι η αρχαία Σπάρτη τιμούσε πολύ τις γυναίκες θεές αφού διέθετε 34 ναούς αφιερωμένους σε αυτές. Μάλιστα υπήρχε λατρεία της Ελένης και του Μενέλαου που γινόταν στο Μενελάειο στην αρχαία Θεράπνη.

Η λατρεία της Ελένης πιθανότατα ξεκίνησε κατά την αρχαϊκή εποχή όμως εικάζεται ότι η Ελένη αντικατέστησε μία θεά προγενέστερη που είχε τα χαρακτηριστικά της Αφροδίτης. Άλλωστε ως θεότητα «Ελένη Δενδρίτις» λατρευόταν στην Ρόδο, όπου κατά την παράδοση πέθανε και συγκεκριμένα αυτοκτ@νησε.

Τι συμβαίνει όμως στον ιστορικό πυρήνα του έπους;

Υπήρξε όντως μία πανέμορφα βασίλισσα από τις Μυκήνες με το όνομα Ελένη όπως καταγράφεται και στο έπος που έζησες τον 12ο αιώνα στην Σπάρτη και η άστατη ζωή της παρήγαγε κρίση μεταξύ μυκηναίων και Ασιατών.

Μήπως τελικά το έπος αναφέρεται σε μία θεότητα; Ο Όμηρος γνωρίζει μία Ελένη, κòρη της Λήδας και του Δία που όπως άλλοι γιòι και κòρες θεών μπορεί να γνωρίσει τον θάνατο. Παρουσιάζει λοιπόν ως θνητή την Ελένη, ως υπαρκτό πρόσωπο, βασίλισσα της Σπάρτης, που για έναν δυνατό ερòτα εγκατέλειψε οικειοθελώς την Σπάρτη.

Φεύγει λοιπόν με τον Πάρη στην Τροία. Δεν έχει παιδιά – αν και για μερικούς είχε – και ήταν αυτή που ευθύνεται για την αιματηρή σύρραξη ανάμεσα στους Αχαιούς και τους Τρώες. Όπως λοιπόν ο Ασκληπιός είναι για τον Όμηρο, θνητός γιατρός έτσι και η Ελένη είναι μία πανέμορφη βασίλισσα, πιθανότατα με το χάρισμα της μαντικής.

Δείτε ακόμα Μάθε πως βγήκαν 20 πασίγνωστες ελληνικές εκφράσεις που όλοι οι Έλληνες έχουμε πει

Δεν είναι όμως θεά όπως η Καλυψώ. Στην εκδοχή του Ηροδότου και του Ευριπίδη αλλά και μερικών άλλων, η Ελένη είναι επίσης θύμα του ανταγωνισμού των θηλυκών θεοτήτων. Αποτελεί όμως κι ένα τραγικό πρόσωπο που αδικήθηκε.

Photo cover via: m.eirinika.gr

Διαβάστε όλα τα άρθρα για την μηχανή του χρόνου στο Daddy-Cool.gr 

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη. 

 

Close