Μη φυσιολογική ανάπτυξη παιδιού 3 μηνών – 4 ετών. Σημάδια ανησυχίας

Κάθε παιδί περνάει πολλά και διαφορετικά στάδια ανάπτυξη και εξέλιξης, σωματικά, πνευματικά, συναισθηματικά και κάθε ένα είναι εξίσου σημαντικό. Τα πρώτα χρόνια μετά τη γέννηση του παιδιού σας θα παρατηρήσετε πολλές αλλαγές στην ψυχολογία και τη συμπεριφορά του.

Είναι απαραίτητο να αποκτήσετε τη σωστή ενημέρωση ώστε να κατανοήσετε καλύτερα τα ηλικιακά στάδια ανάπτυξης του παιδιού σας. Είναι εξίσου απαραίτητο να γνωρίζετε ότι κάθε παιδί αναπτύσσεται διαφορετικά, και ενώ άλλα παιδιά εξελίσσονται νωρίτερα άλλα χρειάζονται περισσότερο χρόνο.

Παρακάτω θα δείτε αναλυτικά σημάδια που υποδεικνύουν μη φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού, από τον 3ο μήνα έως το 4ο έτος ηλικίας.

*Γράφει ο επιστημονικός συνεργάτης, Παπαβέντσης Στέλιος, Παιδίατρος – Σύμβουλος Γαλουχίας, MBBS MRCPCH DCH IBCLC.

Δείτε ακόμα :Μωρό: Όλες οι αλλαγές στον ύπνο του τον 1ο χρόνο!!

Είναι λογικό να ανησυχήσετε και να ζητήσετε τη γνώμη ειδικού αν το παιδί:

Στο τέλος του 3ου μηνά

· Έχει άνισες και μη συμμετρικές κινήσεις των χεριών ή/και των ποδιών του

· Δεν στηρίζει έστω και για δευτερόλεπτο το κεφαλάκι του στην ημικαθιστική θέση

· Δε δείχνει να αντιδρά σε δυνατούς ήχους

· Δεν κάνει φωνούλες

· Δεν παρακολουθεί με τα μάτια του ένα κοντινό αντικείμενο

· Δεν κοιτάει παρατηρητικά τα ανθρωπινά πρόσωπα

· Δε χαμογελάει όταν σας βλέπει ή όταν του χαμογελάτε

Δείτε ακόμα: Αναπτύσσοντας την ηθική νοημοσύνη στα παιδιά μας…

Στο τέλος του 6ου μήνα

· Δεν έχει σταθερό το κεφαλάκι του όταν κάθεται

· Δεν σηκώνει, έστω και στιγμιαία, το βάρος του στα πόδια του

· Δεν προσπαθεί, έστω και ατελώς, να γυρίσει από μπρούμυτα ανάσκελα ή το ανάποδο

· Δε γυρίζει στον ήχο μιας κουδουνίστρας

· Δε γελάει

· Δεν προσπαθεί να φτάσει με το χεράκι του και να γραπώσει κάποιο παιχνίδι

· Δεν παρακολουθεί τη μαμά που κινείται μπροστά του από τη μια άκρη του δωματίου στην άλλη, 180 μοίρες

Δείτε ακόμα :Αναπτυξιακά στάδια και δραστηριότητες για το παιδί (0 έως 8 ετών)

Στο τέλος του 9ου μήνα

· Δεν κάθεται μόνο του χωρίς υποστήριξη της πλάτης

· Δεν στέκεται στηριζόμενο με τα χεριά του όταν το βάζουμε όρθιο

· Δε μιμείται ήχους της γλωσσάς ή δε βαβίζει με άπλες συλλαβές, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα

· Δε μεταφέρει κυβάκι από το ένα χέρι στο άλλο

· Δε μπορεί να κρατήσει δυο κυβάκια στα χέρια του Στο τέλος του 12ου μήνα

· Δε μπορεί να καθίσει από ξαπλωτό

· Δε μπορεί να κρατηθεί όρθιο έστω για δυο δευτερόλεπτα

· Δε βαβίζει με πολλές συλλαβές, πχ μα-βα –μπα-βου

· Δε χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη για να πιάσει ένα μικρο αντικείμενο, όπως μια σταφίδα

· Δε χτυπάει μεταξύ τους δυο κυβάκια που έχει στα χέρια του

· Δεν παίζει απλά παιχνιδάκια όπως κου-κου-τζα

· Δεν επικοινωνεί με τον τρόπο του, χειρονομίες ή φωνούλες, τα θέλω και τις ανάγκες του

Στο τέλος του 15ου μηνα

· Δεν κρατιέται όρθιο μόνο του

· Δεν κάνει προσπάθειες να περπατήσει

· Δε χρησιμοποιεί τις λέξεις ‘μαμά’ ‘μπαμπά’ με το συγκεκριμένο τους νόημα

· Δε χρησιμοποιεί μια λεξούλα πέραν του ‘μαμά’ ‘μπαμπά’

· Δε βάζει το τουβλάκι μέσα στο κουτί ή το δοχειάκι

· Δε χρησιμοποιεί το μολυβί στο χαρτί κάνοντας ακατέργαστες μουτζούρες

· Δε χαιρετάει ‘αντίο’ με το χεράκι του

· Δεν παίζει με τη μπάλα

· Δε μιμείται δραστηριότητες στο σπίτι, όπως μαγείρεμα, άνοιγμα του ψυγείου, διαδικασία του φαγητού ή του ύπνου κλπ

Στο τέλος του 18ου μήνα

· Δε μπορεί να περπατήσει

· Δε μπορεί να περπατήσει προς τα πίσω

· Δεν έχει τουλάχιστον δυο λέξεις πέραν του ‘μαμά’ μπαμπά’

· Δεν αφήνει ή ρίχνει αντικείμενα από το χέρι του

· Δεν πίνει από παιδικό ποτηράκι

· Δεν βοηθάει αυθόρμητα τη μαμά σε κάποια δουλειά του σπιτιού

· Παίζει συνεχώς με έναν επαναλαμβανόμενο, στείρο, μη δημιουργικό τρόπο, χωρίς φαντασία ή προσποίηση

· Έχει ελάχιστη ή καθόλου γλώσσα του σώματος (εκφράσεις, χειρονομίες)

Δείτε ακόμα: Επηρεάζεται η ανάπτυξη της ομιλίας από το μπιμπερό ή την πιπίλα;

Στο τέλος του 24ου μήνα

· Δε μπορεί να τρέξει

· Δε μπορεί να κλωτσήσει μια μπάλα προς τα εμπρός

· Δε μπορεί να ανεβεί τις σκάλες όρθιο, έστω με τη μαμά να βοηθάει κρατώντας το

· Δεν έχει τουλάχιστον 6 συγκεκριμενες λέξεις

· Δε δείχνει σωστά δυο εικόνες στο βιβλιαράκι

· Δε μπορεί να φτιάξει έναν πύργο με τουλάχιστον 4 τουβλάκια

· Δε χρησιμοποιεί καθόλου πιρούνι ή κουτάλι

· Δεν κάνει παιχνίδι προσποίησης, όπως να ταΐζει την κούκλα Στο τέλος του 3ου χρόνου

· Δε μπορεί να πετάξει τη μπάλα πάνω από τους ωμούς του

· Δεν ονοματίζει τουλάχιστον τέσσερις εικόνες σε βιβλιαράκι

· Δε φτιάχνει πύργο από τουλάχιστον 6-7 κυβάκια

· Δε μιμείται μια κάθετη γραμμή στο χαρτί

· Δε βγάζει ή βάζει χωρίς πολλή βοήθεια τα ρούχα του

· Δεν πλένει και δε σκουπίζει τα χέρια του

Στο τέλος του 4ου χρόνου

· Δεν ισορροπεί στο ένα πόδι για τουλάχιστον 1-2 δευτερόλεπτα

· Δε γνωρίζει μερικά χρώματα ή να μετράει 1-2 κυβάκια

· Έχει λόγο που είναι έστω και μερικώς ακατάληπτος

· Δε μπορεί να αντιγράψει καλά έναν κύκλο

· Δεν αναφέρει το όνομα ενός/ μιας φίλης του Στο τέλος του 5ου χρόνου

· Δε μπορεί να πηδήξει στο ένα πόδι

· Δεν κατανοεί τουλάχιστον τέσσερις προθέσεις, τρία επίθετα ή τέσσερα χρώματα

· Δε μπορεί να αντιγράψει έναν σταυρό ή να ζωγραφίσει έναν άνθρωπο με τουλάχιστον 3-4 μέρη του σώματος

· Δεν παίζει επιτραπέζια ή παιχνίδια με κάρτες

· Δε μπορεί να ντυθεί χωρίς βοήθεια

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.

Πηγή: mommyandthecity
Close